TEAMBUILDING - Bečva 7/2009
Text: Jožo Balala, fotografie: Jano Hoffman, Peter Zábojník, Jano Bušfy
„Po
tom, čo sa nášmu klubu podarilo v minulosti splaviť už niekoľko
svetových veľtokov, ako napr.: Orinoko , Rio Negro , Kongo, sme sa
rozhodli splaviť aj ďalšiu svetovú veľrieku Bečvu“.
S pôvodným nápadom niečo splaviť prišiel náš kamarát Jarda Náhlik. A
keďže sa nám to zdal byť dobrý nápad , začala sa pripravovať expedícia.
Účasť bola vysoká , celkovo 14 ľudí.
Rieka je to „skoro mohutná, so skoro obrovskými perejami a skoro plná
krokodílov a pyraní “. Všetci účastníci okrem Jardu boli „absolútni
profesionáli“, alebo sa aspoň tak tvárili. V sobotu ráno sme sa úspešne
a na prvý pokus stretli v Bytči pri „víkendovom zábavnom centre Billa“.
Už dávno si nepamätám, aby na nejakú akciu išli tri plné autá a nebyť
toho, že niektorí ľudia museli absolvovať povinné letné dovolenky a iný
sa zase neskoro zobudili mohlo nás byť aj viac.
|
|
|
|
|
|
|
Štart člnov bol v Lhotkách nad Bečvu. Čakali nás tam
dva rafty, ktoré sme mali požičané z požičovne. Tretí, dvojmiestny, nám
požičal náš kamarát Jozef Augustín. Absolvujeme narýchlo školenie od
vedúceho požičovne lodí , ktoré nám dokončil Jarda. Zloženie raftov je
nasledovné:- prvý je medzinárodný: Jarda (námorní kapitán CZ), Jano B.,
Jano H. ,Kaďo, Peťa, a Bezdeda. Druhý raft: všetci
Plevníko-Drienovčania. A dvojku som obsluhoval ja a Abu.
|
|
|
|
Na vodu sme vyrazili cca o 9:00 hod a po počiatočnom
zlaďovaní, keď hlava a svaly chceli aby čln išiel doľava, ale on sa
vybral ako naschvál doprava sme nabrali priamy smer. Hneď na prvých
perejách sme zabudli, že treba preniesť člny a tak náš dvojmiestny čln
narazil do veliteľského. Uviazneme na kameni. Zabúdam na to, že v
takýchto situáciách treba vystúpiť v smere prúdu. Namiesto toho
vystúpim proti, a hneď ma stiahne pod čln. Ešte, že tam nebolo moc
hlboko.
|
|
|
|
Všetci sa dobre bavili a predseda si počas záchrannej akcie
rozbil obidve holene.
|
|
| |
Asi na šiestom kilometri mal problémy druhý raft.
Kinderko padá do vody, Kantor ho chce vytiahnuť, aby sa mu nerozmočila
škrupinka a sám pri tom padá do vody plnej pyraní. Ešte, že to boli
bylinožravé pyrane. Na veliteľskom rafte majú zábavu až kým im v
ďalších perejách neodpláva aj sud s vecami. Asi v polovici cesty nám z
vody mávajú tajuplné nymfy , našťastie sa nikto nedal zlákať ich
spevom. Čudovali sa kde máme nohy. Nevedeli, že v dvojke sa sedí na
kolenách ale to som do dnešného rána nevedel ani ja. Trénujeme
súlodenie, počas ktorého dopĺňame vitamíny, najmä pivo a becherovku.
Svieti slnko a pred mestom Hranice na Morave dáme pauzu a ideme do
miestneho motorestu s mizernou obsluhou. |
|
|
|
Rieka cez Hranice spomalí ,ale my začíname zrýchľovať
lebo nad našimi hlavami sa začínajú objavovať rôzne výjavy ktoré
začínajú aj nebezpečne hrmieť. Dvíha sa aj vietor. Zrýchli najmä
dovtedy najpomalší Plevnícko-Drieňovský raft. Zvyšné dve lode už ani
nedoplávajú na mólo v lodenici a radšej ten kúsok cesty prebehneme aj s
loďami po suchu. Stany staviame už za výdatného dažďa. Po doplnení
vitamínov a ľahkej večery vo vodáckom hangári sa presúvame do miestnej
hospody. Vnútri sa už len jedlo, pilo a podaktorí aj tancovali. Najmä
Vazbič predviedol úžasné číslo hodné do Let´s dance a tanec so psom
počas ktorého sa nechal dotyčnému zvieraťu očúrať.
Počas zábavy sa dozvedáme o tragédii na festivale Pohoda ktorá bude
určite chutným sústom najmä pre Slovenskú bulvárnu tlač. Hneď voláme
všetkým našim známym či sú v poriadku. Našťastie sú. O 22:00 už začína
úradovať únava a tak väčšina z nás zaľahne do spacákov. Ráno prší, ale
Predseda nás ubezpečuje že to už je len krátka prehánka. Zabudol nás
pri tom upozorniť, že krátka znamená do 11:00. Aj keď som ráno vstaval
prvý, z kempu odchádzam posledný, dokonca nám skoro odplávali s kľúčmi
od prívesného vozíka v ktorom bola nepotrebná batožina. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vyplávali sme za dažďa, ale zato voda bola väčšia a
rýchlejšia. Tesne pred Lipníkom nad Bečvu sme sa stavili obzrieť
bridlicové skaly a hneď sme aj naplánovali ďalšiu expedíciu. A hoci sa
našli jedinci, ktorí začali podkopávať morálku družstva, aby sme už
skončili, mužstvo sa nedalo, vzbúrilo sa a tak sme splavili aj posledné
tri kilometre. V Lipnniku cestou na stanicu som ocenil výhody
„vlastného raftu“. Keďže nebol z požičovne, tak som si ho pekne
odniesol až na vlakovú stanicu. Vážil skromných tridsať kíl a o nič
menej neniesla ani Aďka. Cestou na stanicu nám predviedol svoje úžasné
GPS Bezdeda, ísť podľa neho, tak na stanicu ideme ešte ďalšie dva dni.
Akcia to bola veselá a veselo sa aj skončila, keď sme v Lhotkách začali
vystupovať namiesto na perón na opačnú stranu. Vlak sa po krátkej
zastávke hneď pohol. Podaktorí stačili vyskočiť, iný sa zaviezli do
Valaského Meziříčí. Výpravca sa zmohol len na: "Co tady šílite liďi".
Našťastie Valaského Meziříčí je len kúsok a tak záchranné družstvo na autách doviezlo rýchlo zvyšok výpravy späť.
Cesta domov už bola bez problémov. Výprava to bola parádna a dúfam, že
nie posledná, nikto sa neutopil, iba hadička z pumpy a 2 fotoaparáty. A
tak nebudeme prvý horolezecký klub na Slovensku, ktorému nezahynuli
členovia na následky pádu ale utopenia. |
|